مؤسسه فروغ تمدن کویر
نخستین مؤسسه آموزش و تحقیقات جهانگردی در استان قم 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مؤسسه "فروغ تمدن کویر" و آدرس tamadonekavir.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





  اکوتوریسم Eco Tourism

پرونده:Maranjab-kashan.jpg

اكوتوریسم اختصار واژه Ecological - Tourism است كه در ادبیات فارسی به جهانگردی زیست محیطی یا طبیعت گردی مشهور شده است. هر چند كه در زبان فارسی بین جهانگردی زیست محیطی و جهانگردی طبیعت گرد تفاوتی قایل نشده‌اند اما اصولاْ دانشمندان این عرصه تفاوت هایی بین این دو واژه قایل هستند و اكوتوریسم را زیرمجموعه طبیعت گردی می‌دانند، امّا به دلیل وارد نشدن به مباحث فلسفی بحث این دو واژه را با كمی اغماض یكسان تلقی می‌نماییم.

به طور كلی طبیعت گردی عبارت است از «انواع گردشگری كه در بستر طبیعت صورت می‌پذیرد كه هدف آن داد و ستادهایی بین جهانگرد و محیط زیست است كه در آن به محیط زیست آسیب وارد نشود.» (صارمی نائین، محمد حسین، 1382: 1).



ادامه مطلب
[ شنبه 30 دی 1391برچسب:, ] [ 3:11 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

 با افزایش آگاهی های مردم از فواید و اثرات مثبت تجربه مستقیم طبیعت، اهمیت اکو توریسم بیشتر می شود. اکو توریسم به تنوع زیستی، ارزش اقتصادی می دهد. اکو توریست هایی که همه ساله به مناطق جذاب (مانند کنیا در آفریقای شرقی) مسافرت می کنند، میلیون ها دلار ارز به کشور میزبان وارد کرده و برای بسیاری از مردم محلی اشتغال ایجاد می کنند.چنانچه در آمد های حاصل از اکو توریسم بدرستی مورد استفاده قرار گیرند، زمینه لازم برای حفظ محیط زیست طبیعی و بسط مناطق حفاظت شده فراهم می آید و تحقق هدف های توسعه پایدار تسهیل می شود.

بر اساس داده ها و آمار موجود در سال 2000 کشور ایران از لحاظ تعداد جهانگردان 1008000 نفر مرتبه 68 و از نظر درآمد ارزی حاصل از آن 477000000 دلار مرتبه 77 را در سطح جهانی دارا بوده است. طی سال 1380 تعداد 1402160 نفر گردشگر از ایران دیدن کردند که 71 درصد از مرز های زمینی، 28 درصد از مرز های هوایی و 1 درصد از مرزهای دریایی وارد کشور شده اند که این افراد با حساب 5 روز اقامت و 800 دلار هزینه طی این سال 000/728/121/1 دلار ارز وارد کشور کرده اند. در این سال رشد جهانگردی معادل 4.5 درصد بوده است. در سال 1381 تعداد گردشگران 1450435 نفر بوده است که نسبت به سال 80 قریب به 3.4 درصد رشد مثبت داشته است.

ایران سالیانه حدود یک میلیارد دلار بابت مسافرتهای اتباع خود پرداخت کرده است. به تعبیری بهتر هر خانوار ایرانی که به طور متوسط 5 عضو دارد سالیانه 85 دلار از سهم تولید ملی خود را بابت رونق این بخش به بازار های جهانی گردشگری می پردازد بدون آنکه از این بازار سهمی برده باشد.   

با توجه به گزارش شورای جهانی سفر در سال 2009 در ایران به ازای هر 13.7 فرصت شغلی یک شغل مربوط به بخش گردشگری است. درآمد حاصل از گردشگری ورودی 11.7 % صادرات کشور را تشکیل می دهد.

منبع:
[ شنبه 30 دی 1391برچسب:اکو توریسم+اهمیت اکوتوریسم, ] [ 3:7 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

 

 

 اکوتوريسم

 

دومين گونه عمده گردشگري كه مي تواند در سطوح خارجي گردشگران بسياری را براساس گرايش های تقاضای بازار به مقاصد گردشگری جذب نمايد، اكوتوريسم مي باشد.‌اکوتوريسم که با انگيزه سفربه مناطق دارای جاذبه های طبيعی شکل می گيرد توسط سازمان جهاني گردشگري(WTO) اينگونه تعريف شده است " مسافرت به مناطق طبيعي كه همراه با مسئوليت باشد و موجب بهبود بخشيدن به سطح زندگي مردم محلي و حفظ محيط زيست شود"(Hvenegaard,1994,25).از اين رو اکوتوريسم بايد مستلزم ويژگی های زير باشد:

1.      برجای نهادن آثار مثبت در زمينه حفاظت از محيط زيست و ارتقاء کيفيت مديريت آن

2.      حداقل آثار منفی برای محيط طبيعی و جوامع محلی

3.      به حداکثر رساندن مشارکت مردم محلی در تصميم گيری های مربوط به فعاليت گردشگری

4.      تدارک فرصت های مناسب برای مردم محلی و دست اندرکاران گردشگری برای ارتقاء بهره وری وچگونگی پايداری آن

 

اكوتوريسم به عنوان يک گونه از گردشگری  قادر است که در استفاده از توان‌های محيطی سبب افزايش همکاری وتاثيرات اقتصادی آن وهمچنين حفاظت از محيط زيست و توسعه پايدار شده و تحرک و پويايی را در اقتصاد محلی و منطقه‌ای به وجود آورد.‌كه اين خود بازار يابي قوي را در زمينه معرفي جاذبه هاي اكوتوريستي را مي طلبد. بر اين مبنا لازم مي آيد كه در تبليغ براي شناساندن جاذبه هاي طبيعي در داخل و خارج كشور به شيوه هاي بين المللي كوشش گردد و همچنين سهولت دسترسي به اين جاذبه ها و ايجاد امكانات تفريحي جانبي فراهم آيد.

منبع:
[ شنبه 30 دی 1391برچسب:, ] [ 3:5 ] [ معصومه عسگری گرجی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

ما با تمام وجودمان می دانیم طبیعت، سخاوتمندانه هرآنچه دارد در اختیار ما نهاده و چشم یاری به ما دوخته است . تاریخ و فرهنگ ما، هویت ماست. سرزمین مهرگون مادری را سزاوار بیش از این است.سرزمینی که طبیعتش، رازها، تاریخ اش، درس ها، مردم اش، حرف ها و عشایرش، حکایت ها دارد.باشد که تا نهایت جان پاس داریمش.ایران دوستت داریم***** نشانی : قم،خ ارم، قبل از چهارراه بیمارستان،طبقه دوم داروخانه نصر،واحد6.*** تلفن: 025377438625__09191523044 ( عسگری)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 71
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 71
بازدید ماه : 244
بازدید کل : 218418
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ