مؤسسه فروغ تمدن کویر
نخستین مؤسسه آموزش و تحقیقات جهانگردی در استان قم 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مؤسسه "فروغ تمدن کویر" و آدرس tamadonekavir.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





آغاز فصل مهاجرت پرندگان فرا رسیده است و این آفریده های زیبای آسمان پرشکوه طبیعت، بار دگر چند صباحی مهمان ما هستند و ما میزبانشان.

این بار به تالاب کویری میقان سفر خواهیم کرد. تالاب زیبایی که سفره خویش را گسترانیده  تا این پروازکنندگان خسته از راه های دور، دمی بیاسایند و بنوشند و آماده ی سفری دوباره گردند.

 در این برنامه با پوشش گیاهی منطقه نیز آشنا خواهیم شد.

مدرسان و راهنمایان این برنامه که از دانش و تجربه آنان بهره خواهیم برد:

 آقای دکتر عباس احمدی: گیاهان

آقای مهندس رضا علی اصل: پرندگان

تاریخ اجرا: روز پنجشنبه 1392/7/4، مدت برنامه: یک روزه 

ساعت حرکت:4/15 صبح.   (هزینه متعاقبا اعلام می گردد.)

همسفرانی که دوربین چشمی، تلسکوپ و دوربین عکاسی دارند با خود همراه داشته باشند.

آموزه سفر: نظم ، سکوت هنگام رصد و مشاهده پرندگان، احترام به اساتید و همسفران.

بایدها: لوازم و داروهای شخصی، کفش سبک پیاده روی و لباس مناسب، مداد و یادداشت، آب آشامیدنی،کرم ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی، یک وعده ناهار، تنقلات.

نبایدها: ظروف یکبار مصرف.

به دلیل محدودیت ظرفیت، اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام نمایند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام با خانم عسگری تماس بگیرید.09191523044 و 02537743862

[ دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:, ] [ 18:46 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

فراگیران دومین دوره راهنمایان طبیعت گردی موسسه" فروغ تمدن کویر" روز جمعه 22 شهریور با همراهی استاد ارجمند جناب آقای

مهندس مجتبی نورمحمدی جهت آموختن اصول و شیوه های کوهنوردی عازم کوه برف انبار شدند.

مواردی که آنها در این سفر آموختند عبارتند از:

روش صحیح چیدن کوله،کار با باتوم،اصول صحیح گام برداری و تنفس در ارتفاع(هنگام صعود و فرود)و  سایر مباحث مرتبط با کوهنوردی.

[ دو شنبه 25 شهريور 1392برچسب:, ] [ 18:44 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

 سفر‌های طبیعت گردی، فرهنگ، اصول و شرایط خاص خود را دارند. اینگونه سفر‌ها با سفر‌های فرهنگی چون بازید از یک شهر تاریخی، کاخ، موزه یا پارک ملی و... اقامت در هتل یا مهمان سرای که با تمام امکانات داخل شهراست، بسیار بسیار متفاوت هستند.
سفر طبیعت گردی از خانه شروع می‌شود، زمانی که طبیعت گرد در حال انتخاب وسایل مورد نیاز سفر است. می‌توانیم کوله او را کوله طبیعت گردی یا اکوتوریسمی بنامیم. شاید، این موضوع در نظر شما بی‌معنی و یا بی‌اهمیت باشد، درحالیکه هرچه بیشتر در این باره فکر یا مطالعه کنید، به پیچیدگی و اهمیت آن پی خواهید برد.

توجه داشته باشید که در انتخاب وسایل مورد نیاز سفر؛ سلیقه شما، هدف، شرایط آب و هوا مقصد، طول سفر، سن و جنسیت شما، نوع سفر، وسیله حمل و نقل، وسایلی که باعث آرامش بیشتر شما در سفر می‌شوند و شرایط اجتماعی- فرهنگی جامعه میزبان همگی روی محتویات کوله شما تاثیر می‌گذارند.


1. 
اولین و مهمترین توصیه سبک بودن کوله سفر شما است. پر واضح است، هرچه سبک‌تر سفر کنید، انرژی کمتری در حمل و نقل مصرف خواهید کرد. سبک سفر کردن باعث می‌شود، بتوانید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. سوم اینکه، بار کردن و همراه داشتن وسایل کمتر و غیر ضروری حس خود کم بینی و ضعف اقتصادی جامعه میزبان را کمتر تحریک می‌کند.



2.
لباسهای ساده، بدون زرق و برق، زود خشک شو، آستین بلند و به رنگهای متداول در طبیعت که باعث توجه بیش از حد مردم محلی نشود به تن کنید. به گونه‌ای لباس نپوشید که مردم محلی را به سمت خود جذب کرده تا باعث دردسر خود شوید.

  

3.لباس‌هایتان را مناسب فصلی که در آن سفر می‌کنید، انتخاب کنید. جوراب اضافی همیشه همراه خود داشته باشید. با این وجود، لباس زیاد با خود حمل نکنید.

4. با گذاشتن فضای خالی در کوله‌تان و خرید از مردم محلی در هنگام برگشت به اقتصاد محلی کمک و آنها را حمایت کنید.

5. 
نکته بسیار مهم دیگر این است که مطالعات خود را درباره هدف و مقصد، قبل از شروع سفر، کامل کنید. به جای برداشتن کتابهای سنگین راهنمای سفر، یادداشتهای خود را بردارید. دقت کنید که از خرید کتابهای قدیمی راهنمای سفر خودداری کنید. در غیر این‌صورت با مشکلات زیادی در مقصد، روبرو خواهید شد.

6.
برای یاد گرفتن عبارات کاربردی مردم محلی چون؛ سلام، تشکر، خداحافظی و.. از کتابهای مرتبط در این خصوص استفاده کنید.

7. از روکش و ملحفه سبک استفاده کنید. یک کیسه پارچه‌ی برای جدا کردن لباسهای تمیزو کثیف خود در کوله بگذارید
 

ادامه در قسمت دوم

 

[ چهار شنبه 20 شهريور 1392برچسب:, ] [ 17:30 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

قدم به دنیای شگفت انگیز خزندگان، این جانوران آرام، زیبا و مرموز. جاندارانی هوشمند که شاید بسیاری از ما انسانها  بدون شناخت واقعی، نگاهی بدبینانه به آنها داشته و قضاوت هایی ناصحیح در موردشان داریم.

موسسه فروغ تمدن کویر بنا به درخواست علاقمندان در نظر دارد کارگاه عملی خزندگان برگزار نماید:

آشنایی با راسته مارمولک ها (عادات،خصوصیات، زیستگاه ها)

همراه با مشاهده ده گونه از مارمولک ها در کلاس، دیدن پولک های بدن آنان با ذره بین حرفه ای و درک تفاوت های ظاهری آنان)

توسط محقق خزندگان: آقای مهدی میر غضنفری   

تاریخ اجرای کارگاه: یکشنبه  92/6/24       ساعت: 17

هزینه کارگاه : 15000 تومان      (فراگیران و اعضاء گروه ترمنتیکا: 10000تومان)

شرکت در این کارگاه بدون محدودیت سنی می باشد و همه افراد علاقمند می توانند در این کارگاه شرکت نمایند.

دوستان عزیز در صورت تمایل عکاسی از گونه ها، می توانند دوربین همراه داشته باشند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام لطفا با شماره 02537743862 و یا همراه 09191523044 (خانم عسگری) تماس بگیرید.

به امید دیدار

 

[ یک شنبه 17 شهريور 1392برچسب:, ] [ 12:12 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

صبح روز جمعه 92/6/15 مفتخر بودیم با جناب آقای فیاضی مدیر کل کمیته ملی طبیعت گردی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، بازدیدی نیم روزه در قالب برنامه پرنده نگری از منطقه کوه سفید(سایت زباله) و تالاب بهشت معصومه داشته باشیم. آقای مهندس علی اصل مدرس و کارشناس پرندگان به عنوان راهنما در این برنامه پرندگان را شناسایی و معرفی می کردند. پرندگان شکاری از جمله کرکس  مصری، عقاب صحرایی و  پرندگان زیبایی نظیر سلیم طوقی، فالاروب شناگر گردن سرخ، سنگ چشم خاکستری، چکاوک کاکلی، هدهد،  چک چک دشتی و... از جمله رکوردهای امروز بودند.

تجمع بیش از 60 بهله کرکس مصری در یک مزرعه کشاورزی یکی از باشکوه ترین صحنه هایی بود که تا به حال در طبیعت دیده بودم.

آقای فیاضی طبیعت را به عنوان بهترین بستر برای کسب دانش و  تجربه بیان نمودند و داشته های طبیعت قم بالاخص این منطقه را یکی از پتانسیل های گردشگری طبیعی عنوان نمودند.

ایشان در ادامه خاطر نشان ساختند: از آنجا که حفظ منابع آبی و تلاش برای عدم آلودگی آن یکی از شعارهای هفته گردشگری می باشد پیشنهاد دادند موسسه فروغ تمدن کویر با همکاری سایر تشکل های مردم نهاد در هفته گردشگری برنامه ای تحت عنوان پاکسازی از تالاب های قم و از جمله تالاب بهشت معصومه داشته باشند.

در پایان نماینده خبرگزاری فارس نیوز مصاحبه ای با آقای فیاضی، آقای احمد بحری، آقای علی اصل و اینجانب در خصوص پتانسیل های گردشگری و زیست محیطی استان قم انجام دادند  که در سایت فارس نیوز بخش گردشگری اخبار اجتماعی قرار دارد.تاریخ:92/6/15

از آقای سعید ابراهیمی پور ( از فعالان گردشگری و فرهنگی استان قم) و آقای احمد بحری (محیط بان اداره کل محیط زیست استان قم) بخاطر هماهنگی های این برنامه صمیمانه سپاسگزارم.

 

[ شنبه 16 شهريور 1392برچسب:, ] [ 15:19 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

صبح روز دوشنبه 92/6/11 فراگیران دومین دوره راهنمایان طبیعت گردی با همراهی آقای مهندس علی اصل استاد درس پرندگان جهت اجرای برنامه پرنده نگری راهی منطقه تالاب بهشت معصومه شدند.

این منطقه نزدیک قم بوده و از اکوسیستمی نسبتاً غنی برخوردار می باشد. با شروع فصل مهاجرت،پرندگان مختلف(اعم از شکاری و غیره)، رمیده از سرمای سخت سیبری این منطقه از ایران را مقصد سفر خویش قرار داده و ما نیز افتخار داریم که چند صباحی میزبان این آفریده های زیبای خدا هستیم.

بچه ها با علاقه خاصی با دوربین و تلسکوپ، پرندگان را پیدا می کردند و سپس با راهنمایی های استاد، گونه مورد نظر را شناسایی می کردند.

آرزوی سرافرازی و پیشرفت روز افزون برای تک تک این عزیزان دارم و از آقای مهندس علی اصل بخاطر حضور گرمشان صمیمانه سپاسگزارم.

[ جمعه 15 شهريور 1392برچسب:, ] [ 21:6 ] [ معصومه عسگری گرجی ]

به اطلاع علاقمندان به تاریخ و تمدن ایران می رسانیم بزودی نخستین

دوره آموزشی راهنمایان ایرانگردی- جهانگردی و همچنین دوره مدیریت فنی

در موسسه "فروغ تمدن کویر" برگزار خواهد شد.

و این بار میزبان اساتید و فعالان کشور در حوزه تاریخ، ایرانشناسی و جهانگردی خواهیم بود و

از تجربه و دانش بیکران شان بهره مند خواهیم شد.

 

 

[ یک شنبه 10 شهريور 1392برچسب:, ] [ 15:2 ] [ معصومه عسگری گرجی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

ما با تمام وجودمان می دانیم طبیعت، سخاوتمندانه هرآنچه دارد در اختیار ما نهاده و چشم یاری به ما دوخته است . تاریخ و فرهنگ ما، هویت ماست. سرزمین مهرگون مادری را سزاوار بیش از این است.سرزمینی که طبیعتش، رازها، تاریخ اش، درس ها، مردم اش، حرف ها و عشایرش، حکایت ها دارد.باشد که تا نهایت جان پاس داریمش.ایران دوستت داریم***** نشانی : قم،خ ارم، قبل از چهارراه بیمارستان،طبقه دوم داروخانه نصر،واحد6.*** تلفن: 025377438625__09191523044 ( عسگری)
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 47
بازدید دیروز : 33
بازدید هفته : 47
بازدید ماه : 220
بازدید کل : 218394
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 37
تعداد آنلاین : 1

  • دانلود فیلم
  • دانلود نرم افزار
  • قالب وبلاگ